موسیقی پارس_شهرزاد جعفری: مهرزاد خواجه امیری، آهنگساز و نوازنده سبک نیوایج ایرانی، مصاحبه ای را با مجله موسیقی Chief Executive Officer North America (ceo_na) انجام داده است و توضیحاتی را در خصوص روند پیشرفت سبک نیوایج در ایران و تاثیری که وی در این سبک از موسیقی داشته، ارائه داده است. این هنرمند کشورمان با آثار زیبایی که تا کنون ساخته است باعث افتخارآفرینی در بسیاری از جشنواره ها و مسابقات جهانی شده است.
مهرزاد خواجه امیری در پاسخ به اولین سوال این مجله ی موسیقی با این عنوان که مشهور شدن یک خواننده و یا یک گروه موسیقی در ایران چقدر سخت و یا چقدر آسان است، بیان داشت که شهرت در ایران هم سخت است هم آسان. زمانی که یک هنرمند هیچگونه پشتوانه مالی نداشته و از حمایت یک گروه یا اکیپ خاصی برخوردار نباشد، باید تنها به استعداد خود تکیه کرده و با نشان دادن هنرش برای رسیدن به هدف تلاش کند که در این صورت سخت است. البته آهنگسازانی که دارای جایگاه مناسبی در عرصه موسیقی می باشند، بدون چشم داشت مالی با خوانندگانی همکاری داشته اند که این همکاری باعث مشهوریت هر دو طرف شده است. ازسوی دیگر زمانی مشهور شدن در ایران آسان است که خواننده ای بدون داشتن استعداد و صدای قابل قبولی، با صرف هزینه های زیاد و تبلیغات گسترده به راحتی وارد عرصه موسیقی می شود که این حضور مدت کوتاهی طول خواهد کشید.
در ادامه ی مصاحبه سوال دیگری از این هنرمند پرسیده شد مبنی بر اینکه خواننده ها و موزیسین ها در ایران چه فعالیت هایی انجام می دهند تا به خوبی شناخته شوند و لیبل های موسیقی موفقیت آمیز در ایران چگونه اندازه گیری می شوند. وی در پاسخ به این این سوال توضیح داد: خوانندگان در ایران هرکاری برای شناخته شدن از جمله تهیه آلبوم، برگزاری کنسرت، تبلیغات مجازی، اجرا برای ارگان ها و شرکت های مختلف و یا حتی اجرا در مراسم عروسی را نیز انجام می دهند. نوازندگان نیز در استودیو ها، استیج ها و مراسم های مختلف به فعالیت می پردازند. در ایران لیبل های خاصی برای موسیقی موفقیت آمیز وجود ندارد، به این علت که در همه جای دنیا وقتی یک اثر منتشر می شود کدی به آن اثر تعلق می گیرد که این کد حقوق مادی و معنوی از جمله کپی رایت را به خواننده، نوازنده و یا شرکت پخش کننده اثر واگذار می کند که این حقوق در تمام جهان قابل پیگیری است. در ایران نیز این کد به خوانندگان توسط وزارت ارشاد تعلق می گیرد اما متاسفانه قابل پیگیری نیست.
سوال بعدی این مجله ی موسیقی در خصوص وضعیت فرهنگی و اقتصادی موسیقی ایران در مقایسه با موسیقی جهان از دید این خواننده بود که مهرزاد خواجه امیری در پاسخ بیان داشت که فرهنگ در ایران حداقل در زمینه ی موسیقی نسبت به سال های گذشته بهبود داشته است. اکنون در ایران خوانندگان زیادی وجود دارند که هر کدام شیوه و سبک خاص خود را پیش گرفته اند و مخاطبان نیزبه سلیقه یکدیگر و دیگرهنرمندان احترام گذاشته و تنها به شنیدن و یا نشنیدن آن اثر اکتفا کرده و کمتر دست به مقایسه میزنند. وی همچنین در مورد وضعیت اقتصادی موسیقی ایران اینگونه توضیح داد که موسیقی به صورت بالقوه یکی از پول سازترین حرفه ها در جهان و ایران است اما میزان خوب یا بد بودن وضعیت اقتصادی هنرمندان در ایران به همان سؤال ابتدایی و داشتن پشتوانههای مالی و حمایتی درست و یا اشتباه بر میگردد؛ که این همان تفاوتی است که هنرمندان ایران با سایر نقاط دارند. اگر شایسته سالاری نباشد، اگر حمایت درستی وجود نداشته باشد، میتوان هنرمند با استعداد اما بی پول و بی هنر پولدار را هم در ایران دید.
خواجه امیری به این سوال که طی 10 سال آینده کدام سبک موسیقی در ایران موفق تر خواهد بود و طرفداران بیشتری را به خود جذب خواهد کرد اینگونه پاسخ داد: نظر شخصی من این است که سبک اینسترومنتال طی سال های آینده جهش خوبی خواهد داشت. در حال حاضر نیز روز به روز بر تعداد مخاطبان این سبک افزوده میشود.
سوال دیگر مطرح شده در این مصاحبه در خصوص محدودیت هایی می باشد که موسیقی نیوایج در ایران با آن مواجه است و اینکه چگونه می توان در این سبک در ایران موفق بود. این هنرمند که موفق ترین موزیسین های سبک نیو ایج در ایران است در پاسخ به این سوال بیان کرد: سبک نیو ایج در ایران نوپا است و بسیاری از مردم با آن آشنایی نیستند. برخلاف نظر بسیاری از افراد، مردم ایران موسیقی خوب را کاملاً میفهمند و اگر کار خوب به آنها ارایه شود و با این سبک نیز آشنا شوند؛ قطعاً آن را خواهند شنید. این تصور ذهنی من نیست بلکه نتیجه تجربه کاری در عرصه نیوایج و برگزاری کنسرتهایی با این سبک در ایران است. اگر مردم موسیقی پاپ را بیشتر میشنوند و میپذیرند به این خاطر است که با سایر سبکها به آشنا نشده اند . پس همانند سبک پاپ، برای نیوایج نیز با تلاش، تبلیغات زیاد و سرمایه گذاری مناسب میتوان مخاطبان زیادی را جذب کرد. اتفاقاً برگزاری کنسرت در این سبک مخصوصاً وقتی ارکسترال کار شود به حمایت بیشتری نسبت به سبک پاپ احتیاج دارد؛ چرا که نیازمند نوازندگان زیاد، زیر ساختهای مناسب، تمرین در استودیوهای خاص و ….است. علاوه بر این هماهنگی تعداد زیادی از افراد و نوازندگان با هم، برای گذاشتن اجرا در این سبک نیز بسیار سخت است چرا که به سبب مشکلات اقتصادی هر کدام از نوازندگان ممکن است چندین شغل داشته باشند که این امر کار را سخت تر میکند.
در این مصاحبه از مهرزاد خواجه امیری سوال شد که در ایران به تازگی خوانندگان و گروه هایی در سبک پاپ حضور پیدا کرده اند که با داشتن آثاری که چندان قوی نبوده، به شهرت و محبوبیت بسیاری دست پیدا کرده اند که به نظر شما چه چیزی باعث چنین اتفاقی در ایران شده است و چه راهکاری برای مدیریت و یا برطرف شدن این جریان پیشنهاد می کنید. پاسخ وی به این سوال به شرح زیر می باشد: من نمیتوانم بگویم که فردی که در این نقطه قرار گرفته آیا لیاقت و توان رسیدن به این جایگاه را داشته است یا خیر، چرا که مردم تعیین کننده هستند. اما به طور کلی در علم موسیقی، همانند سایر علوم میتوان به ویژگی هایی کلی اشاره کرد که داشتن آنها خوب و نداشتن آنها بد است. دستهای که این ویژگی ها را نداشته باشند حتی اگر شنیده شوند به همان سرعتی که آمدند حذف خواهند شد. اما در این بین فقط آن دسته از افرادی می مانند که نباید عمر و استعدادشان به باد رود. شاید جدا از بخش خصوصی، دولت و وزارت ارشاد که وابسته به آن است بتوانند با برگزاری جشنواره ها، فعالیتهای استعدادیابی و … به دور از هیچ باند بازی، کمک شایانی به افراد مستعد کرده و با اینگونه حمایتها، هم فرهنگ و هم سلیقه موسیقایی مردم ایرانی را بهبود ببخشند و هم به افراد مستعد برای دیده شدن و رسیدن به جایگاهی که لیاقتش را دارند کمک کنند.
در پایان مصاحبه مهرزاد خواجه امیری آرزو کرد تا برای موسیقی ایران و به خصوص سبک نیوایج اتفاقات خوبی رخ دهد چراکه مردم ایران با جان و دل این موسیقی را می شنوند و آن را دوست دارند و همچنین اگر رسانه های جهانی و شرکت های جهانی از هنرمندان ایرانی حمایت کنند، ممکن است روز به روز این موسیقی پیشرفت بهتری داشته باشد. در آخر وی بیان کرد که امیدوار است موسیقی همچنان آرامش دهنده ترین و صلح بخش ترین اتفاق این جهان باشد و بماند.