اخبار داغ :

مدیر جشنواره موسیقی فجر سکوت اختیار کرده!

موسیقی پارس: پس از انتخاب حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل دفتر موسیقی) به عنوان مدیر جشنواره؛ تنها چند مصاحبه از او با برخی رسانه‌های خاص منتشر شد و اعلام کرد که قرار است تغییراتی در ساختار جشنواره موسیقی فجر ایجاد شود. او تاکنون تنها پاسخگوی سوالات خاصِ چند رسانه‌‌ی خاص بوده و مشخص است که قصد ندارد درباره اقدامات خود پاسخگو باشد.

او که در خانه موسیقی نیز با منتقدان بسیاری مواجه شده؛ حال به نظر می‌رسد شرایط نامطلوبی را در جشنواره موسیقی فجر طی می‌کند. اما سوال اینجاست که چرا نوربخش نه در خانه موسیقی و نه در جشنواره موسیقی فجر؛ به‌طور شفاف پاسخگو نیست.

نابسامانی‌های جشنواره تا آنجا رسیده که ارکستر سمفونیک تهران با وجود اینکه تمام برنامه‌های خود برای جشنواره را از ماه‌ها پیش اعلام کرده و قصد آوردن سولیست بین‌المللی به ایران را دارد؛ اعلام می‌کند هیچیک از مسئولان جشنواره با آنها تماس نگرفته‌اند.

در یکی از اجراهای ارکستر سمفونیک در جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر قرار است با رهبری علی رهبری و با نوازندگی ویولن «دالیبور کاروای»؛ آثاری از بروخ برلیوز و رنجبران اجرا شود.

اجرای دیگری که با رهبری علی رهبری روی صحنه می‌رود؛ کنسرتی با اجرای آثاری از مشایخی و موتزارت است که لیلی دانشپور در آن نوازندگی پیانو را برعهده دارد. در نهایت نیز با حضور رهبر بین‌المللی؛ ایمیل تاباکوف و نوازندگی پیانو آرش کاویانی آثاری از استوار، پرکوفیف و چایکوفسکی اجرا می‌شود.

اما این مسئله تنها معطوف به ارکستر سمفونیک نیست و بسیاری از گروه‌هایی که قصد حضور در جشنواره را دارند؛ بلاتکلیف هستند و هنوز جشنواره موسیقی فجر جلسه‌ای برای جمع بندی و مشخص کردن شرایط گروه‌ها نگذاشته است.

حسن ریاحی نیز هرچند به عنوان دبیر جشنواره شناخته می‌شود اما همواره در تماس‌هایی که خبرنگار یکی از خبرگزاری ها با وی داشته؛ از پاسخگویی امتناع کرده و با اظهار بی‌اطلاعی از شرایط؛ مسئولیت را بر گردن حمیدرضا نوربخش انداخته است. ریاحی از چند ماه پیش گفته بود که به زودی نشستی با حضور خبرنگاران برای شفاف‌سازی وضعیت سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر برگزار می‌شود اما تاکنون این امر محقق نشده است.

هرچند عدم پاسخگویی مسئولان برگزاری جشنواره موسیقی فجر ادامه دارد است اما سوالاتی را در ادامه مطرح می‌کنیم و امید است که مسئولان جشنواره؛ پاسخگوی آن باشند:

1- با توجه به اینکه جشنواره موسیقی فجر؛ عنوان بین‌المللی را همراه دارد؛ در فاصله‌ای نزدیک به دو ماه و نیم تا آغاز جشنواره؛ اقدامات مسئولان برای حضور گروه‌های بین‌المللی چه بوده؟ آیا گروه‌های سرشناس جهانی در چنین مدت کوتاهی می‌توانند برنامه‌های خود را با جشنواره هماهنگ کنند؟

2- در این فاصله کوتاه تا جشنواره؛ چرا هنوز وضعیت حضور ارکسترها و گروه‌ها مشخص نیست؟ چرا جلسه‌ای با گروه‌های حاضر در جشنواره برای جمع بندی و اعلام نهایی برنامه‌ها برگزار نمی‌شود؟

3- 16 اسفند ماه سال 93 آخرین خبر درباره سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر روی سایت آن اطلاع رسانی شد؛ چرا تاکنون که نزدیک به 9 ماه از انتشار آن خبر می‌گذرد؛ هیچگونه توضیحی درباره اقدامات مسئولان جشنواره داده نشده است؟ آقای ریاحی بارها به عنوان دبیر جشنواره وعده برگزاری نشست خبری برای شفاف‌سازی وضعیت جشنواره موسیقی فجر را داده‌؛چه کسی مانع برگزاری این نشست خبری شده است؟

4- علت حذف دفتر موسیقی از جشنواره موسیقی فجر و جایگزینی حمیدرضا نوربخش به عنوان مدیر جشنواره چیست؟

5- حمیدرضا نوربخش درباره حذف بخش رقابتی جشنواره موسیقی فجر می‌گوید: با توجه به بخش‌های رقابتی موجود در جشنواره موسیقی جوان که در این سه سال تبدیل به یک جشنواره قدرتمند شده، این جشنواره می‌تواند ظرفیت بسیار خوبی برای ورود بخش رقابتی جشنواره موسیقی فجر باشد.

اما جشنواره موسیقی جوان محدودیت سنی دارد؛ آیا هندمندانی که سنشان در آن محدوده نیست دیگر نباید در هیچ جشنواره‌ای رقابت کنند؟ از سوی دیگر مطرح می‌شود که جشنواره موسیقی فجر جای حضور حرفه‌ای‌هاست؛ آیا در سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر با مدیریت حمیدرضا نوربخش؛ تمام گروه‌ها و هنرمندانی که حضور می‌یابند حرفه‌ای هستند؟ نوربخش همچنین مطرح می‌کند که اکثر گروه‌های حاضر در بخش رقابتی جشنواره نوپا هستند. آیا یک گروه نوپا نمی‌تواند حرفه‌ای باشد؟

6- حمیدرضا نوربخش می‌گوید که خانه موسیقی نیز در بخش پشتیبانی نرم افزاری جشنواره از جمله مباحث کیفی و یا هیات داوران و انتخاب حضور دارد. مشخصا واژه پشتیبانی نرم‌افزاری یعنی چه؟ با توجه به اساتید حاضر در خانه موسیقی و اقدامات پیشین آن‌ها؛ آیا دوباره این اساتید قرار است به عنوان هیئت انتخاب بخشی از موسیقی که صرفا مورد پذیرش آن‌هاست را مورد توجه قرار دهند؟ آیا سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر میزبان هنرمندان حرفه‌ای تمام نسل‌ها و سبک‌ها می‌شود؟

7- و سوال آخر. حمیدرضا نوربخش معتقد است که ریل گذاری جشنواره باید مقداری تغییر کند بنابراین در این دوره بیشترین تمرکز مسئولان برگزاری جشنواره؛ مصروف به این امر شد، زیرا دوست دارند ساختار این رویداد را به استانداردها و معیارهای جشنواره‌های معتبر دنیا نزدیک کنند. آیا جشنواره‌ای که در فاصله‌ی دو ماه و نیم تا برگزاری‌اش؛ هیچ چیزش مشخص نیست می‌تواند به معیارهای جهانی نزدیک شود؟ آیا جشنواره‌ای که در فاصله کمتر از 6 ماه تا برگزاری مدیرش انتخاب و می‌شود و سمت‌ها در آن تغییر می‌کند می‌تواند به معیارهای معتبر دنیا نزدیک شود؟ با تمام این‌‌ها اقدامات جشنواره برای تغییر ریل‌گذاری جشنواره چیست؟

پس از انتخاب حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل دفتر موسیقی) به عنوان مدیر جشنواره؛ تنها چند مصاحبه از او با برخی رسانه‌های خاص منتشر شد و اعلام کرد که قرار است تغییراتی در ساختار جشنواره موسیقی فجر ایجاد شود. او تاکنون تنها پاسخگوی سوالات خاصِ چند رسانه‌‌ی خاص بوده و مشخص است که قصد ندارد درباره اقدامات خود پاسخگو باشد.

او که در خانه موسیقی نیز با منتقدان بسیاری مواجه شده؛ حال به نظر می‌رسد شرایط نامطلوبی را در جشنواره موسیقی فجر طی می‌کند. اما سوال اینجاست که چرا نوربخش نه در خانه موسیقی و نه در جشنواره موسیقی فجر؛ به‌طور شفاف پاسخگو نیست.

نابسامانی‌های جشنواره تا آنجا رسیده که ارکستر سمفونیک تهران با وجود اینکه تمام برنامه‌های خود برای جشنواره را از ماه‌ها پیش اعلام کرده و قصد آوردن سولیست بین‌المللی به ایران را دارد؛ اعلام می‌کند هیچیک از مسئولان جشنواره با آنها تماس نگرفته‌اند.

در یکی از اجراهای ارکستر سمفونیک در جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر قرار است با رهبری علی رهبری و با نوازندگی ویولن «دالیبور کاروای»؛ آثاری از بروخ برلیوز و رنجبران اجرا شود.

اجرای دیگری که با رهبری علی رهبری روی صحنه می‌رود؛ کنسرتی با اجرای آثاری از مشایخی و موتزارت است که لیلی دانشپور در آن نوازندگی پیانو را برعهده دارد. در نهایت نیز با حضور رهبر بین‌المللی؛ ایمیل تاباکوف و نوازندگی پیانو آرش کاویانی آثاری از استوار، پرکوفیف و چایکوفسکی اجرا می‌شود.

اما این مسئله تنها معطوف به ارکستر سمفونیک نیست و بسیاری از گروه‌هایی که قصد حضور در جشنواره را دارند؛ بلاتکلیف هستند و هنوز جشنواره موسیقی فجر جلسه‌ای برای جمع بندی و مشخص کردن شرایط گروه‌ها نگذاشته است.

حسن ریاحی نیز هرچند به عنوان دبیر جشنواره شناخته می‌شود اما همواره در تماس‌هایی که خبرنگار یکی از خبرگزاری ها با وی داشته؛ از پاسخگویی امتناع کرده و با اظهار بی‌اطلاعی از شرایط؛ مسئولیت را بر گردن حمیدرضا نوربخش انداخته است. ریاحی از چند ماه پیش گفته بود که به زودی نشستی با حضور خبرنگاران برای شفاف‌سازی وضعیت سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر برگزار می‌شود اما تاکنون این امر محقق نشده است.

هرچند عدم پاسخگویی مسئولان برگزاری جشنواره موسیقی فجر ادامه دارد است اما سوالاتی را در ادامه مطرح می‌کنیم و امید است که مسئولان جشنواره؛ پاسخگوی آن باشند:

1- با توجه به اینکه جشنواره موسیقی فجر؛ عنوان بین‌المللی را همراه دارد؛ در فاصله‌ای نزدیک به دو ماه و نیم تا آغاز جشنواره؛ اقدامات مسئولان برای حضور گروه‌های بین‌المللی چه بوده؟ آیا گروه‌های سرشناس جهانی در چنین مدت کوتاهی می‌توانند برنامه‌های خود را با جشنواره هماهنگ کنند؟

2- در این فاصله کوتاه تا جشنواره؛ چرا هنوز وضعیت حضور ارکسترها و گروه‌ها مشخص نیست؟ چرا جلسه‌ای با گروه‌های حاضر در جشنواره برای جمع بندی و اعلام نهایی برنامه‌ها برگزار نمی‌شود؟

3- 16 اسفند ماه سال 93 آخرین خبر درباره سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر روی سایت آن اطلاع رسانی شد؛ چرا تاکنون که نزدیک به 9 ماه از انتشار آن خبر می‌گذرد؛ هیچگونه توضیحی درباره اقدامات مسئولان جشنواره داده نشده است؟ آقای ریاحی بارها به عنوان دبیر جشنواره وعده برگزاری نشست خبری برای شفاف‌سازی وضعیت جشنواره موسیقی فجر را داده‌؛چه کسی مانع برگزاری این نشست خبری شده است؟

4- علت حذف دفتر موسیقی از جشنواره موسیقی فجر و جایگزینی حمیدرضا نوربخش به عنوان مدیر جشنواره چیست؟

5- حمیدرضا نوربخش درباره حذف بخش رقابتی جشنواره موسیقی فجر می‌گوید: با توجه به بخش‌های رقابتی موجود در جشنواره موسیقی جوان که در این سه سال تبدیل به یک جشنواره قدرتمند شده، این جشنواره می‌تواند ظرفیت بسیار خوبی برای ورود بخش رقابتی جشنواره موسیقی فجر باشد.

اما جشنواره موسیقی جوان محدودیت سنی دارد؛ آیا هندمندانی که سنشان در آن محدوده نیست دیگر نباید در هیچ جشنواره‌ای رقابت کنند؟ از سوی دیگر مطرح می‌شود که جشنواره موسیقی فجر جای حضور حرفه‌ای‌هاست؛ آیا در سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر با مدیریت حمیدرضا نوربخش؛ تمام گروه‌ها و هنرمندانی که حضور می‌یابند حرفه‌ای هستند؟ نوربخش همچنین مطرح می‌کند که اکثر گروه‌های حاضر در بخش رقابتی جشنواره نوپا هستند. آیا یک گروه نوپا نمی‌تواند حرفه‌ای باشد؟

6- حمیدرضا نوربخش می‌گوید که خانه موسیقی نیز در بخش پشتیبانی نرم افزاری جشنواره از جمله مباحث کیفی و یا هیات داوران و انتخاب حضور دارد. مشخصا واژه پشتیبانی نرم‌افزاری یعنی چه؟ با توجه به اساتید حاضر در خانه موسیقی و اقدامات پیشین آن‌ها؛ آیا دوباره این اساتید قرار است به عنوان هیئت انتخاب بخشی از موسیقی که صرفا مورد پذیرش آن‌هاست را مورد توجه قرار دهند؟ آیا سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر میزبان هنرمندان حرفه‌ای تمام نسل‌ها و سبک‌ها می‌شود؟

7- و سوال آخر. حمیدرضا نوربخش معتقد است که ریل گذاری جشنواره باید مقداری تغییر کند بنابراین در این دوره بیشترین تمرکز مسئولان برگزاری جشنواره؛ مصروف به این امر شد، زیرا دوست دارند ساختار این رویداد را به استانداردها و معیارهای جشنواره‌های معتبر دنیا نزدیک کنند. آیا جشنواره‌ای که در فاصله‌ی دو ماه و نیم تا برگزاری‌اش؛ هیچ چیزش مشخص نیست می‌تواند به معیارهای جهانی نزدیک شود؟ آیا جشنواره‌ای که در فاصله کمتر از 6 ماه تا برگزاری مدیرش انتخاب و می‌شود و سمت‌ها در آن تغییر می‌کند می‌تواند به معیارهای معتبر دنیا نزدیک شود؟ با تمام این‌‌ها اقدامات جشنواره برای تغییر ریل‌گذاری جشنواره چیست؟

 

منبع: ایلنا