موسیقی پارس: گروه «دالغا» کنسرت خود را با عنوان «آشیقجنون» و در میان استقبال مخاطبان در مرکز همایشهای برج میلاد به روی صحنه برد.
به گزارش روابط عمومی کنسرت «آشیقجنون»، سهشنبه 29 دی 1394 سالن همایشهای برج میلاد میزبان گروهی بود که روایتهای موسیقی ردیف دستگاهی را با موسیقی «آشیق» در هم آمیخته بود تا مخاطبانش را به بهترین شکل میزبانی کند.
گروه موسیقی «دالغا» با حضور دو تن از چهرههای سرشناس موسیقی آذری؛ یعنی چنگیز مهدیپور و ودود موذن در روز میان هفته توانست صندلیهای برج میلاد را پر کند تا بار دیگر ثابت شود که موسیقی اصیل و با ریشه، همواره مخاطبان خود را داشته، دارد و خواهد داشت.
کنسرت گروه «دالغا» بر خلاف دیگر اجراها به موقع و راس ساعت مقرر آغاز شد. مخاطبان نیز با آسودگی خیال بر صندلیهای خود نشستند تا آواز موذن و نوازندگی مهدیپور و گروهش را ببینند و بشنوند.
اجرای گروه «دالغا» با نواختن و خواندن قطعههای «موغانا جیران»، «بایات قاجارتصنیفی»، «آی ایشیقیندا» و «نه باغ بیلدی نه ده باغبان» آغاز شد.
پس از اجرای این قطعهها بود که ودود موذن گفت: دو سال پیش اجرایی در تبریز داشتیم که تلفیقی از موسیقی عاشیق و موسیقی ردیف دستگاهی بود. آن اجرا مورد استقبال خوبی قرار گرفت و پس از آن بود که با استاد چنگیز مهدیپور تصمیم گرفتیم اجرایی در تهران داشته باشیم و اکنون و در این شب در کنار شما هستیم.
در ادامه «ایک باهار گلدی»، «لاله لر»، «تکنوازی بالابان» و «اووشاری» قطعههایی بود که هر کدام حال و هوای خاص خود را داشت. گاهی موسیقی سرشار از اندیشه و تفکر بود، گاهی عاشقانه میشد و گاهی هم شادی را به مخاطبان هدیه میکرد.
در میانههای این اجرا عباس سجادی مجری برنامههای هنری و مدیرعامل بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران به روی صحنه رفت و گفت: من به واسته یک اتفاق به روی صحنه آمدهام و آن اتفاق تقدیر از دو هنرمندی است که مشعل موسیقی اصیل آذری را روشن نگه داشتهاند.
سجادی در ادامه از سه تن از حاضران در سالن برای حضور بر روی صحنه دعوت کرد تا مراسم تقدیر با حضور آنان انجام شود.
آتش تقی پور و آشیق امران حیدری هنرمندانی بودند که به روی صحنه آمدند. همچنین علی غزنوی مدیر عامل شرکت پژواک روزگار معاصر هم به روی صحنه آمد.
غزنوی تهیهکننده کنسرت گروه «دالغا» است و سجادی درباره او گفت: آنچه امشب در اینجا میبینید و میشنوید و تمام خاطرات خوش امشب از موسیقی آذری را مدیون تلاشهای علی غزنوی هستیم.
در ادامه از سالها تلاش ودود موذن و چنگیز مهدیپور برای زندهنگهداشتنِ موسیقی آذربایجان و پیشرفت این هنر با اهدای تندیس قدردانی شد.
آتش تقیپور پس از این تقدیر پشت تریبون رفت و گفت: قوم آذری تا خوانندهای چون ودود موذن دارد هرگز نمیمیرد. آذریها تا چنین موسیقی پرباری دارند هرگز به سیاهی نمیروند و چون ستارهای درخشانند.
برای ادامه کنسرت ودود موذن گفت: قطعهای هست که در تمام کنسرتهایمان آن را اجرا میکنیم. برای این اجرا تصمیم گرفتیم آن را به دلیل تکرارهای زیاد اجرا نکنیم. اما ایمیلها و پیامهای زیادی به دستمان رسید که از ما خواسته بودند این قطعه را حتما اجرا کنید. ما هم در این لحظه از کنسرت آن را برایتان میخوانیم و مینوازیم و شما ببینید کدام قطعه است.
با شنیدن نخستین نغمهها مخاطبان فهمیدند که قطعهی «ساری گلین» قرار است اجرا شود، پس با تشویقهای بسیار به استقبال این قطعه رفتند.
«شیروان آشیق ماهنیسی»(بویلانا بویلانا)، «تکنوازی قوپوز»، «کوچه له ره سو سپمیشم»، «آشیق جنون» و «شورماهنیلاری» قطعههایی بودند که براساس بروشور کنسرت تا پایان اجرا شدند.
وقتی گروه میخواست صحنه را ترک کند، تشویقهای تماشاگران آنان را مجاب کرد که بار دیگر به صحنه بازگردند و قطعهای به عنوان بیز برنامه اجرا کنند.
گروه «دالغا» آخرین قطعه را با ریتمی شاد اجرا کرد تا مخاطبان، سالن کنسرت را با خوشحالی ترک کنند.
در اجرای شب گذشته گروه «دالغا» را نوازندگانی چون مجید رحیمیپور نوازنده قاوال، آیدین مهدیپور نوازنده قوپوز، اکتای زمانی نوازنده قوپوز، آرش سرانیآذر نوازنده باس بالابان، عارف مهدیپور نوازنده قوشاناغارا، جلیل حمیدی نوازنده بالابان و سرنای، امیرآل نبی نوازنده پرکاشن، یاشار ایمانپور نوازنده قوپوز تاوار و عطا عیوضپور نوازنده ویلنسل، همراهی میکردند.
مهمانان:
کنسرت گروه «دالغا» چهرههای شناختهشدهای را به عنوان مهمان میزبانی میکرد که از جملهی آنان میتوان به مهدیه محمدخانی، حسامالدین سراج، آتش تقیپور، حمیدرضا عاطفی، آشیق عمران حیدری، علیاکبری از معاونت شهرداری تهران، مزدا انصاری، شاهرخ تویسرکانی، پیروز ارجمند و غلامرضا رضایی اشاره کرد.
در حاشیه:
نکتهی قابل تامل در این کنسرت و البته دیگر اجراهایی که در سالن همایشهای برج میلاد برگزار میشود، اختصاص ندادن جایگاه ویژه خبرنگاران به آنان است. متاسفانه مسئولان سالن همایشهای برج میلاد جایگاه خبرنگاران را به آنان اختصاص نمیدهد؛ جایگاهی که اساسا برای اهالی رسانه طراحی و ساخته شده و میتواند کارِ خبرنگاران را برای پوشش بهتر اجراها راحتتر کند.
منبع: موسیقی پارس